ראשי

עריכה לשונית אקדמית

המלצה לאתרי

– נכתב על ידי מנחה על הצעת מחקר לדוקטורט שערכתי

לפני הכול, אנא מכם: ודאו עם המנחה שעבודתכם סגורה מבחינת התוכן ומוכנה לשלב עריכת הלשון. משפט זה כתבתי מזמן… מאז צברתי עוד ניסיון בעריכה לשונית אקדמית ובעבודה עם כותבים, ומתברר שהצעה זו לא תמיד אפשרית, אף שתמיד רצויה. הסבר על כך – לקראת סוף דבריי אלה.

בדומה לכל עריכה לשונית, גם בעריכה לשונית של עבודות אקדמיות אני יוצרת האחדה של הכתיב ועורכת לשונית את הכתוב כך שהקריאה לא תהווה מכשול בהבנת העבודה ובהערכתה. המטרה היא שהעבודה תוגש באופן בהיר, קוהרנטי, ולכן כדאי מאוד שהחומר יועבר לעריכה לשונית בפרק זמן סביר לפני מועד ההגשה, כך שיהיה די זמן לעבור על כל ההצעות של העורכת הלשונית.

אולם בשונה מעריכת טקסטים שאינם אקדמיים, כותב עבודה אקדמית נמצא לעיתים כל כולו בתוך עבודתו. כל הידע נראה חשוב ומתאים. אך האם נחוץ לחזור על המידע פעם נוספת? יש כותבי עבודות שכותבים אחרי שעות העבודה, כשהם עייפים, עד שאינם יודעים עוד מה כבר כתוב והיכן. ויש מי שמכיר את החומר כל כך טוב, שלא ברור לו היכן צריך להקדים דברי הסבר. בעבודות אקדמיות דרושים דיוק, לכידות ובהירות. חזרה על מידע יש לבחון אם היא קצרה דיה ואם היא מוליכה לעניין חדש, ויש לבחון אם כל פרק אכן ממוקד בעניין שהוא אמור להציג. עורכת לשונית בכלל, ולתזה, לדוקטורט ואף להצעת מחקר בפרט, שואפת לצמצם היכן שאפשר, להרחיב היכן שכדאי, ולהבהיר את כוונת הכותב, מעבר לעניינים טכניים כהתקנת ביבליוגרפיה והערות שוליים.

לעורכת הלשונית של עבודות אקדמיות אין, על פי רוב, הכשרה בתחום הרלוונטי לעבודה. אולם יש להאמין כי לעורכת הלשונית האקדמית יש ניסיון ואכפתיות. כקוראת בלבד, הייתי רוצה להבין את רוח דברים, ומדי פעם ללמוד משהו חדש. כעורכת לשונית, אני שמה לי למטרה להבין כל משפט, ולוודא שכל מילה בו תומכת בבניית הרעיון נדבך אחר נדבך, כך שחוט המחשבה של הכותב יהיה בהיר לקורא. אופן הגשתו של הרעיון חשוב מאוד בטקסט האקדמי, שכן, יש לקוות ולצפות, שהטקסט מטרתו להבהיר רעיון חדשני, שטרם נחקר עד כה.

משום כך, לא אחת, המנחה ישלח את הכותב לעריכה לשונית "מוקדם מדי", כביכול. העריכה הלשונית לעיתים עוזרת גם למנחה להבין עוד את הטקסט האקדמי שמוגש להנחייתו, אך רק לאחר העריכה המנחה מצליח פתאום לקרוא את הטקסט ולהעיר הערות עומק על דברים שחסרים או אף שגויים. קבלת הערות מהמנחה לאחר עריכה לשונית היא, על פי רוב, לא בגלל העריכה, אלא בזכותה, שכן כעת יכול המנחה להתרכז ברעיון, והוא משוחרר מפיענוח הרעיון. ושוב: לכן כדאי להגיש את העבודה מבעוד מועד, כדי שיהיה זמן להתייחס לכל ההערות, מכל הגורמים הרלוונטיים.

לקבלת דוגמת עריכה לשונית אקדמית והצעת מחיר, אתם מוזמנים ליצור קשר בכתובת המייל: yaelzz@gmail.com ולצרף את העבודה בקובץ וורד. בפנייתכם נא לציין: שיטת רשימת מקורות והפניות (אשמח לקובץ או לקישור) ותאריך הגשה משוער (אם יש).

למחשבותיי בעניין הכנת חומר אקדמי כדי להגישו לקהל הרחב, אתם מוזמנים ללחוץ כאן: עריכת ספרי מדע לקהל הרחב

רב מכר עולמי: אישה צעירה לבדה מול הנאצים, זווית לא יהודית על המחנות וההשמדה בשואה. לפרטים נוספים

מי זאת אירנה גוּט? ברב מכר עולמי מעורר השראה על חסידת אומות העולם הצעירה שהצילה יהודים תחת אפם של הנאצים מובא סיפורה. זווית לא יהודית על גבולות הרשע ואיך חמלה וטוב לב יכולים להם. איך היא עשתה את זה? מאין התעוזה? כל הפרטים בפנים.למידע נוסף IN MY HANDS Memories of a Holocaust Rescuer by Irene Gut Opdyke with Jennifer Armstrong